ROUTE: We starten in Lima (Peru) en trekken zo verder door de bergen met het openbaar vervoer tot in La Paz (Bolivië). Vanuit Bolivië reizen we terug naar Lima, ditmaal langs de Panamericana (westkust). Vanuit Lima nemen we het vliegtuig naar Buenos Aires (Argentinië), om daar vervolgens een auto te huren en zo Argentinië langs de Pampa en Patagonië te doorkruisen. De laatste dagen van onze reis eindigen we in stijl in Buenos Aires.

woensdag 8 oktober 2008

La Paz - Uyuni - Chili

We reizen de komende week samen met Alvaro, een Spanjaard van onze leeftijd. Hij was één van de medehikers op de Salkantay-trip. Zeer handig dat hij spaans kan...

In La Paz aangekomen hebben we bij verschillende touroperators direct geïnformeerd naar de uitstappen naar de zoutvlaktes. We boeken uiteindelijk onze driedaagse tocht bij een agentschap, onder leiding van een Hollandse meid.

Eerst nog een beetje ronddwarrelen in de té drukke stad, een ijsje eten bij "Dumbo's" (de beste van de stad), snacks kopen, wc-papier en zakdoekjes, natte doekjes,... Klaar dus om verder te reizen.

Om 21u00 nemen we een toeristenbus naar Uyuni, waar we de volgende dag om 8u00 's morgens arriveren. Echt goed slapen doe je niet als je 's nachts moet reizen.

Uyuni is een klein stadje in the middle of nowhere, een spookstad. Het is er ijskoud, maar een stralend blauwe lucht.
Om 10u30 kunnen we eindelijk vertrekken. We zitten in een jeep met 9 personen: Valerio de chauffeur, de kokkin en haar zoontje van 10m oud, een koppel uit Brussel, een 19 jarige Zwitserse en wij 3.

Dag 1:
Treinkerkhof: Oud transport voor zilver, goud,... Sinds het transport te duur werd heeft de lokale bevolking stilaan de beste onderdelen eraf gevezen en verkocht :).

Salar de Uyuni: De grootste zoutvlakte ter wereld: 12.000 km2
Daar middenin een eiland van koraal met immense cactussen op van soms 900 jaar oud.

We slapen in hotel del sal: Een hotel gebouwd uit zoutblokken. Basic maar mooi en gezellig.

Dag 2:
De hele dag door rijden we door tal van woestijn- en berglandschappen met hier en daar een kleurrijke zoutlagune vol flamingo´s. ( laguna blanca, laguna colorada,...)
Pieter kan spijtig genoeg niet ten volle mee genieten vandaag aangezien er iets mis was met de melk van het ontbijt: gevolg... hele dag misselijk.

´s Avonds slapen we in een slaapzaal ergens midden in de woestijn. IJSKOUD!!!! (als je weet dat het overdag hier al vriest... dan wil je niet weten hou koud het ´s nachts wordt).

Geen verwarming... maar dat is hier nergens in de landen waar we komen.

Dag 3:
We staan om 5u op. We gaan eerst naar sol de mañana: de geisers. stinkt verschrikkelijk, maar wel cool! We kunnen wel niet langer dan 5 min blijven want het vriest te hard.
Volgende stop zijn de aguas termales= hotsprings. Een aantal onder ons durven het aan en genieten van het heerlijke warme buitenwater, terwijl anderen verkiezen om een pootje te baden.

Na het ontbijt stoppen we aan laguna verde... de mooiste van allemaal.

Normaal eidigde hier de tour. Maar we hadden er nog niet genoeg van, dus regelen we nog een overzetje met bus naar Chili voor een bezoek aan de maanvallei (Valley de la luna).

Bleek achteraf meer dan de moeite waard te zijn!

We overnachten in het grensstadje San Pedro de Atacama. En heel charmant stadje maar wel veel duurder dan we gewoon zijn.

Dag 4:
We beginnen aan onze terugreis tot La Paz. Eerst met de bus terug tot Bolivia. Dan met de jeep 7u door de woestijn rijden tot Uyuni. Even 8 uur wachten op de trein van 2u ´s nachts. Om dan met die trein om 9u ´s morgens in Oruro aan te komen. En als laatste 4u op de bus tot in La Paz.

We nemen 2 dagen vakantie in La Paz = lekker shoppen, wat rondwandelen, internetten, goed gaan eten,... en we boeken nog even een dagje ijsklimmen op een gletsjer in de buurt. Vertrek is gepland voor morgenochtend.
Overmorgen nemen we de bus naar Puno - Peru. Dat is de uitvalsbasis voor ons bezoek aan het Titicacameer.